unnamed-750x535
DSC_6364
health hub zoomt in logo

Lizet van Ewijk | 'IK WIL mensen met niet-aangeboren hersenletsel weer een stem GEVEN'

Lizet van Ewijk is hoofddocent Logopedie aan de Hogeschool Utrecht (HU). In die rol geeft ze les, maar doet ze ook onderzoek binnen het Lectoraat Logopedie. En door dit bijzondere onderzoek werd ze in januari door de Hogeschool Utrecht uitgeroepen tot onderzoeker van het jaar. Lizet vertelt ons uitgebreid over haar onderzoek.

In deze video stelt Lizet zichzelf en haar onderzoeken voor:

Het eerste onderzoek wat Lizet doet en wat naar eigen zeggen dicht bij haar hart ligt als logopedist, is het onderzoek naar het verbeteren van communicatie, met name bij doelgroepen die niet-aangeboren hersenletsel hebben, zoals mensen met een beroerte of dementie. “Ik maak me er hard voor om die mensen weer een stem te geven en weer mee te laten doen in de maatschappij.” Dat doet ze niet alleen door met die mensen zelf aan de slag te gaan, maar ook met mensen in hun omgeving, zoals mantelzorgers en zorgverleners. “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de omgeving op een andere manier gaat communiceren met deze persoon?”

Een project dat nu loopt is een groot project in verschillende zorginstellingen, waar artsen en verplegers de communicatie met hun patiënten willen optimaliseren. “Artsen en verplegers willen graag gezamenlijk besluiten maken met hun cliënten, maar wanneer bij een patiënt de communicatie beperkt is, maakt dat het erg lastig om gezamenlijk te beslissen.” Daarom helpt Lizet deze artsen en verplegers aan de juiste tools. (Hoe dat in zijn werk gaat zie je hier!)

“Om gesprekken te houden heb je tijd nodig en om deze doelgroep te bereiken heb je nóg meer tijd nodig. En tijd is iets wat in de zorg altijd een schaarste is. Door mensen de juiste technieken te geven, leren ze dat tijd gewonnen wordt op het moment dat je die communicatie vergemakkelijkt. Dat lijkt een open deur, maar toch blijkt dat vaak de belangrijkste eyeopener te zijn.”

In deze video vertelt Lizet meer over haar onderzoek naar het optimaliseren van communicatie met mensen met niet-aangeboren hersenletsel. Welke bevindingen heeft ze gedaan? Welke tools zet ze in en hoe reageren zorgverleners én cliënten daarop?

Centraal stellen van de cliënt

Het andere onderwerp waar Lizet onderzoek naar doet, is nauw verwant aan het eerste. Dat onderzoek richt zich op het centraal stellen van de cliënt. “Hoe kunnen we mensen meer leidend laten zijn in hun zorg- en welzijnstraject? Hoe kunnen we hulp zó inrichten zodat iemand er ook echt wat aan heeft? Dat kunnen we doen door zorg- en welzijnsmedewerkers beter samen te laten werken”, aldus Lizet.

Dat begint volgens Lizet al bij het onderwijs. In plaats van studenten op te leiden en ze daarna de maatschappij in te sturen, gaat Lizet met studenten de wijk in, de praktijk in. “Daar gebeurt het! We leren de studenten om te luisteren naar wat er in de wijk speelt. Waar worstelen mensen mee? Kunnen wij ze helpen, op welke manier dan en zitten ze daar eigenlijk wel op te wachten?” De praktijk ingaan gebeurt ook in de HU klinieken, klinieken van de Hogeschool Utrecht waar studenten mensen behandelen en adviseren onder begeleiding van docenten. “We zijn op weg om zorg meer integraal aan te bieden en betrekken welzijn daarbij, zodat mensen niet iedere keer opnieuw hun verhaal hoeven te vertellen.”

De domeinen zorg en welzijn zijn twee heel verschillende, vertelt Lizet in deze video, waarin ze de tweede pijler van haar onderzoek toelicht en waarin ze ook vertelt hoe je zorg en welzijn meer samen kunt laten werken.

Waar twee onderzoeken samenkomen

“Om zelf keuzes te kunnen maken over je eigen leven en je eigen zorg is het fundamenteel in onze samenleving dat je enigszins communicatief vaardig bent. Als dat niet zo is, dan moeten wij als samenleving gaan bedenken hoe je met iemand die communicatief minder vaardig is, toch goed communiceert. Pas dan kunnen we namelijk vragen wat iemand nog zelf kan en wil.”

En dat is waar de twee grote pijlers van Lizet haar onderzoek samenkomen. “Voorwaarden scheppen om mensen in hun kracht te zetten. Maar vooral om mensen een stem te geven, hun eigen leven te laten leiden. Daar komt het eigenlijk op neer.”

Onderzoeker van het jaar

In januari werd Lizet door de Hogeschool Utrecht gekozen als onderzoeker van het jaar. Ze won de prijs omdat haar onderzoek uitblinkt in het verbinden van het onderwijs met de praktijk. Naast dat ze het een ‘enorme eer’ vond, brengt de prijs haar ook verder. “Die verkiezing heeft ervoor gezorgd dat ik een veel groter platform heb om uit te leggen waarom goede communicatie nou zo fundamenteel en niet vanzelfsprekend is. Ik word nu door mensen uit andere hoeken van de zorg en welzijn benaderd om samen te werken en dit probleem gezamenlijk aan te pakken. En dat is fantastisch.”


Bij de verkiezing van onderzoeker van het jaar, werd in januari ook de docent van het jaar gekozen. Health Hub Utrecht schreef eerder over deze docent: Arno Wilkens.

HHU UPDATE

Ja, ik schrijf me in voor de twee-wekelijkse update van Health Hub Utrecht