Deze videogame van Team Fish gaat over Fhinn de vis, die gelooft dat hij, na zijn overlijden, op de maan herenigd wordt met zijn dierbaren. Als dit moment arriveert, moet hij echter nog één laatste reis afleggen. Deze ervaring is gemaakt om spelers te helpen om onderwerpen als de dood en afscheid nemen te verwerken.
Dit project is opgezet door Team Fish, bestaande uit (toenmalige) studenten van de HKU Games & Interactie, in samenwerking met studenten van de HKU Muziek & Technologie:
Malebo Em Botden: Creative Director
Naomi Eijkelenkamp: Character Artist
Kim Hoogeboom: Environment Artist
Lelah van Eijnsbergen: Music Composer
Sten Kloot: Sound Designer
Voor ondersteuning in professionele ontwikkeling is het team wekelijks gecoacht door game designer Karel Millenaar.
Het concept voor de videogame MoonTales is tot stand gekomen aan het eind van de pandemie. Voor velen heeft de pandemie niet alleen fysieke, maar ook mentale sporen achtergelaten. Team Fish wilde een ervaring creëren die de speler gehoord en veilig kon laten voelen na tijden van isolatie.
De dood is een thema dat zich in ieders leven kenbaar maakt. Vaak voelt dit als een afscheid of een slot. Dit kan het eenzaam en pijnlijk maken. MoonTales is niet gemaakt om hiervan het tegendeel te bewijzen, maar om de speler de ruimte te geven te voelen wat deze nodig heeft om te kunnen voelen. Deze game legt daarom niet de focus op de persoon die achterblijft, maar op de persoon die komt te overlijden en zo begint aan zijn volgende avontuur.
Het hoofdkarakter van MoonTales is Fhinn. Fhinn gelooft vanuit zijn religie dat, wanneer hij komt te overlijden, hij herenigd zal worden met zijn verloren dierbaren op de maan. Wanneer dit moment aanbreekt, ontwaakt Fhinn echter in een mysterieuze tempel die gevuld is met zieke, giftige planten. In eerste instantie is Fhinn verward over zijn rol in deze omgeving, maar al snel vindt hij een licht dat hem leidt naar een waterbron. Door water te dragen en dit naar de planten te brengen, helpt hij deze om rust te vinden en maakt hij een pad vrij. Zo wordt duidelijk dat hij nog één laatste reis af te leggen heeft.
Fhinn komt op zijn reis ook verschillende karakters tegen. Ieder van deze karakters wil om een eigen reden naar de ruimte reizen. In eerste instantie lijken deze karakters Fhinns reis te vertragen, maar langzaam wordt duidelijk dat ze elkaar nodig hebben om hun kracht te vinden.
Momenteel is MoonTales een 10 minuten demo waarin de speler geïntroduceerd wordt aan het karakter en de wereld. Sinds het maken van deze demo is het project gedemonstreerd op de HKU Showcase, festival A MAZE in Berlijn en de Test & Play Showcase.
Het Games & Interactie deel van Team Fish is net afgestudeerd. Dit betekent dat het team de wijde wereld in moet. Voor nu ligt de productie van de game zelf even stil, zodat we tijd hebben om te werken aan een marketingplan en financiering om deze game verder te ontwikkelen. Omdat er nog enkele jaren nodig zijn om dit project tot de finishlijn te brengen, gebruiken we deze tijd ook om onze vaardigheden als ontwerpers verder te ontwikkelen en te netwerken.
2023 © Health Hub Utrecht Design & Support Centre
Ja, ik schrijf me in voor de twee-wekelijkse update van Health Hub Utrecht