ONTWERP #001 | Kunst van het Leven
Het Rosa Spier Huis in Laren is de bekende woon- en werkgemeenschap speciaal voor oudere kunstenaars en wetenschappers verbonden aan de kunsten in Nederland. Al bijna tien jaar werkt HKU samen met het Rosa […]
Het Rosa Spier Huis in Laren is de bekende woon- en werkgemeenschap speciaal voor oudere kunstenaars en wetenschappers verbonden aan de kunsten in Nederland. Al bijna tien jaar werkt HKU samen met het Rosa […]
We leven in een samenleving die in rap tempo veranderd. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op. Appontwikkelaars bieden ons de mogelijkheid de wereld door ons smartphone-scherm te bekijken. De eindeloze […]
Social design students developed six imaginative and creative methods to help children develop mental resilience in the current high-speed society. An explanation of these unique and playful products can be […]
Het project Robotstories onderzoekt welke (nieuwe) maakstrategieën en -methoden we kunnen inzetten om een betekenisvolle interactie te creëren tussen mens en robot. We denken dat verhalen daarin belangrijk zijn, en […]
Door dagelijks met de Lekker in je vel (LIV) oefeningen aan de slag te gaan wordt een positieve gedragsverandering bij leerlingen en leraren bevorderd. De mini-interventies zijn onderverdeeld in 6 thema’s […]
Patiënten in het ziekenhuis hebben – ondanks goede zorg – moeite met het wachten op medische uitslagen, operaties en het genezingsproces. Samen met patiënten, ziekenhuismedewerkers en sociaalwetenschappers wilde ik onderzoeken […]
De kunst van het alleen-zijn als positieve benadering voor eenzaamheid. Authenticitijd is een tool met opdrachten die zinvolle, analoge alleen-tijd stimuleert. Het is een peer-to-peer tool, ontstaan in samenwerking met […]
In de Van Deysselbuurt in Amsterdam Nieuw-West werken Cascoland en Humanitas DMH aan het ontwikkelen van een informele zorg-omgeving, ‘a community of care’. Lokale ondernemers zoals de kapper en de […]
Lees verder… from ONTWERP #008 | Chronisch gezonde van Deysselbuurt
Magic Tea voegt interactieve technologie toe aan het zetten en drinken van thee. Het helpt je om niet-alledaagse staten van geest zoals flow op te roepen. De interactieve kunstinstallatie brengt […]
What if grandmothers could be surrogate mothers in the future? Grandmom Mom constructs a series of future scenarios to explore the ethical and social issues associated with the reproduction technologies […]
De zorg voor mens, materiaal en de omgeving komen bij zorginstelling Reinaerde samen in het kunstproject Re-creatie. Door ontwerpers gemaakte wormenhotels zorgen voor verbinding tussen mensen met en zonder beperking. […]
De Bedhoodie is een beweegbare kap die over het hoofdeinde van een bed of stoel gekanteld kan worden. De persoon in bed of stoel kan de Bedhoodie naar wens zelf […]
Ouders willen hun kind een goede start geven, maar missen soms kennis, ervaring of vertrouwen. Met de Keuken ontwerpen zij zélf een plek voor bijzondere gesprekken over ouderschap. Ontwerpteam de […]
Met zijn nieuwe GPS-Project ‘Ship of Fools II (Reflections on Madness)’ onderzoekt kunstenaar Mitchel Breed (1989) het thema ‘waanzin’. De eerste fase van dit onderzoek begon hij in het najaar […]
Onze moderne samenleving is grotendeels zittend. We brengen onze dagen zittend door, thuis en op het werk. Dit veroorzaakt allerlei kwalen, van rugpijn en hernia’s tot osteoporose en zwakke buikspieren. […]
Voorkomen is beter dan genezen. Daarom wensen wij iedereen liever gezondschap dan beterschap. Gezondschap betekent je goed voelen en minder snel ziek worden. Wij geloven namelijk dat gezond eten bepaalde […]
Ontwerpbureau Monobanda werkt in co-creatie met zorgpartners Pluryn, de Kingmaschool en gedragswetenschapper Dr. J.W. Weerdmeester aan de installatie ‘Spiegelstem’: een interactieve ruimte voor kinderen en jongeren ,waar het uiten van […]
Vandaag de dag boer zijn is niet gemakkelijk. Nieuwe Helden, Full Frame en project FARMWELL presenteren met trots een ontroerende korte film voor en over boeren en boerenfamilies. Over het mentale, […]
Wat als we het GGZ-systeem zoals we deze nu kennen helemaal opnieuw zouden vormgeven, hoe zou deze er dan uitzien? Wat zouden we behouden en wat zouden we anders doen? […]
Multiform is an educational program for inclusive physical education (PE). It consists of a new team sport game, transformable uniforms, and alternative sports fields. The games encourage school children to […]
Genieten van eten, muziek en elkaar: een recept om je goed bij te voelen. Jasper Udink ten Cate en Cisco Schepens doen daar nog een schepje boven- op met een […]
Een pad door de wijk: als route, oversteekplaats of binnenkomst in de wijk voor mensen met dementie. Met dit pad keren ontwerpers Gerjanne van Gink en Sanne Janssen het probleem […]
‘Blijf (t)huis!’ is een doodgewone en toch merkwaardige dag. Een vicieuze cirkel zonder eind. Een zoektocht naar het begrip ‘thuis’ in tijden van Corona. Een thuis dat niet aan plaats […]
In 2023 kunnen zowel mannen als vrouwen tussen de 18 en 28 jaar zich laten vaccineren tegen HPV. Ideate deed onderzoek naar hoe deze doelgroep het best kan worden bereikt […]
Een groot stalen draaiend kunstobject met gepolijste palen, die golvende weerspiegelingen creëren van de omgeving en de bewonderaar. De installatie laat de wereld die we normaal op een ordelijke manier […]
Stoffelijke verwoordingen van het menselijk lichaam om mensen te laten realiseren dat verkrachting een besluit is van de verkrachter en niet van de persoon die het overkomt. Met ‘Vulvair’ laat […]
Lees verder… from ONTWERP #026 | STOFFELIJKE OBJECTEN VOOR EEN TABOE
‘Knuffel’ is een eenvoudig ritueel in ons dagelijks leven. Bovendien heeft het grote voordelen voor onze gezondheid. Het helpt onze angst te verminderen, ons minder eenzaam te laten voelen en […]
Een kunstbaarmoeder is een ‘nagemaakte’ baarmoeder, waarin de natuurlijke omstandigheden in de buik van de moeder worden nagebootst. De kunstbaarmoeder verhoogt niet alleen de kans om te overleven in de […]
At the feet of my mother is de afstudeerfilm van Vincent Sparreboom, een intieme documentaire over parentificatie (omgekeerde ouder-kind relaties), verbeeld door middel van een familieopstelling. In de film volg […]
Van buitenaf is het lastig te begrijpen hoe het écht is om met reuma te leven. De constante strijd die iemand van binnen met zichzelf voert blijft vaak onzichtbaar. Bij […]
Artsen sturen patiënten al eeuwenlang naar zee vanwege de heilzame werking van zoute lucht. ontwerper Mireille Steinhage haalt dat principe in huis. Haar ontwerpen zijn bedoeld om verder onderzoek naar […]
Design for Generations is voor de lange termijn. In een online collectie worden de talloze voorbeelden verzameld, zijnde concepten en projecten die het intergenerationeel denken omarmen – verspreid over ideologie […]
Wat is dat eigenlijk, gezond zijn? Voor de een is dit niet-ziek zijn, voor de ander gelukkig zijn en weer een ander vindt dat gezondheid alles te maken heeft met […]
Lees verder… from ONTWERP #033 | SPELEND OVER JE GEZONDHEID LEREN
Kunst en spel blijken een katalysator in het stimuleren van gezonder eetgedrag bij kinderen. De inzet van kunst, design en een positieve benadering via spel leidde tot de formule N […]
Feelee is een door Garage2020 en Greenberry ontwikkelde mobiele app, waarmee jongeren inzicht krijgen in hun eigen emoties om zo hun mentale veerkracht te versterken. Jongeren leggen hun emoties vast […]
Burn-out is een complex ziektebeeld en een groeiend probleem in onze samenleving. Numinous is ontwikkeld als aansprekend communicatiemiddel om mensen met een burn-out en/of stressklachten te helpen. Numinous maakt de […]
Wat ervaart iemand die kampt met psychiatrische klachten? Wat levert het op als we luisteren naar hun ervaringen? Drie studenten van het Utrechts Conservatorium verdiepten zich in de belevingswereld van […]
“Het is 2034 en tegenwoordig regelen we zorg en gezondheid heel anders dan tien jaar geleden”, zegt Ephrem, woonomgevingwerker bij de Community Health Hub Trudo/MMC in de VitaalGezond-wijk. “Het moest […]
Ongeremd ontwikkelt out-of-the-box oplossingen, zoals de rolstoelbank, om festivals toegankelijker te maken voor rolstoelgebruikers. Met deze innovatie verkleinen we het verschil tussen mensen met en zonder (mobiliteits)beperking. ONTWERP #040 | […]
‘Outrospectre’ van ontwerper Frank Kolkman is een experimenteel voorstel voor een medisch apparaat dat mensen met de dood moet verzoenen door uittredingservaringen te simuleren. De angst voor en ervaring van […]
In deze performatieve workshop, trainden we het ‘zintuig van het zelf’, en keken we naar wie we zijn als we ‘op/aan het werk’ zijn. Met behulp van technieken als voice […]
Bureau Ruimtekoers werkte samen met theatermakers Esther de Haas en Karlijn van Kruchten in opdracht van gemeente Arnhem aan het project Iedereen Wordt Mens. Daarmee onderzochten zij de effecten van […]
Stoppen met piekeren: dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Denkles is een digitaal programma voor ouders en is ontstaan uit de samenwerking als ontwerpteam de Krijtclub. Het werd ontworpen samen […]
Met de Mixed Reality software ‘ HoloMoves’ van ontwerper joep jansen wordt de patient journey met behulp van hologrammen geoptimaliseerd. Zonder dat de patiënt het contact met de omgeving verliest, krijgt de […]
Bewegen is belangrijk. Zeker voor mensen met de ziekte van Parkinson: het heeft een positieve invloed op de klachten van de ziekte. Tegelijkertijd zorgen diezelfde klachten ervoor dat bewegen steeds lastiger wordt. De app Stepwise speelt in op dit […]
Social designer Joost van Wijmen koppelde zin zijn project ENCOUNTER#8 jongeren aan ouderen. 14 weken lang ontmoetten zij elkaar in de Wilgenhof, een woon-zorglocatie van Vitalis. En kregen ze opdrachten […]
Als we het hebben over eten kunnen we precies vertellen wat we lekker vinden en durven we nieuwe dingen uit te proberen. Waarom is dat bij seks zoveel ingewikkelder? Ontwerper […]
Lees verder… from ONTWERP #048 | LAAGDREMPELIG IN GESPREK OVER SEKS
Hoe zorg je dat een eerstejaars student Verpleegkunde vanaf dag één weet waar je het allemaal voor doet? En hoe laat je zien wat de impact van een Verpleegkundige is […]
Met veel succes speelde dit jaar de theatervoorstelling over mentale gezondheid Glimlach en zeg dat het goed gaat op middelbare scholen in Utrecht en omgeving. De voorstelling is gemaakt en […]
Lees verder… from ONTWERP #051 | Glimlach en zeg dat het goed gaat
De ADS-spiegel ondersteunt op een empathische manier bij de algemeen dagelijkse structuur. Door het spiegelen van handelingen als tandenpoetsen, haren kammen, gezicht wassen, afdrogen en scheren. Op een zachte manier […]
Wat als het delen van data veilig kan gebeuren, en volledig tegen door jou vooraf gestelde condities? Zou je dan bereid zijn om je data delen? Dat is het gesprek dat […]
Er zijn veel initiatieven om ouderen te ondersteunen in gezondheid en welzijn. Daarbij kennen al deze projecten telkens opnieuw een vraag die eruit springt. Hoe bereiken we nu de mensen […]
Lees verder… from ONTWERP #054 | Ouderen bereiken, hoe doe je dat?
Aan of uit? Licht en donker? Bestaan of niet bestaan? Anomaly symboliseert voor ontwerper Julia Hurks het proces van het begin van bestaan en de weg naar fysieke en mentale […]
DEEP is een mediatieve Virtual Reality game die je bestuurt met diepe buikademhaling. Spelers verkennen een serene en hypnotiserende onderwaterwereld door middel van langzame, diepe buikademhaling. In deze poetische wereld reageert alles op je […]
De Bellyhorn reageert als een levend wezen op je stem en geeft er diepe bastonen voor terug, die zijn dikke buik laten resoneren. Die buik is zacht, uitnodigend en de […]
Welk ledemaat zou jij aan jezelf toevoegen, als het kon? If I had a tail is een speculatief project over hoe het menselijk lichaam uitgebreid zou kunnen worden met technologie, gestart vanuit […]
Benzomoe is een kleurrijk doosje dat door de apotheek wordt meegegeven als mensen slaapmedicatie afhalen. In dit doosje, een ontwerp van Klaas-Jan Bolt in samenwerking met de Utrechtse Slaapcoalitie., zit […]
Onbevangen zijn, geen richting hebben, geen doel, doelloos en mateloosheid: de essentie van spelen. Ontwerper Madelief van Ewijk houdt zich bezig met de spelende mens, en dan vooral de spelende […]
Lees verder… from ONTWERP #062 | VOLWASSEN SPELEN ALS EEN KIND
Hoe kunnen mensen met een psychische aandoening beter herstellen in hun eigen wijk? Het rapport Over de Brug stelt dat ‘mensen met een psychische aandoening vaak wel in de samenleving […]
In ‘If you are not there, where are you?’ onderzoeken kinderen en jongvolwassenen met kunstenaars manieren om de ervaring van hun epileptische absences te verbeelden. Ze creëren samen een nieuwe […]
Caravan Crew zijn jongvolwassenen die middels creativiteit levensthema’s onderzoeken met elkaar. Vervolgens zetten ze creatieve activiteiten op voor andere jongvolwassenen rondom deze levensthema’s = peer to peer. Ze opereert zowel fysiek […]
In Nederland hebben naar schatting 290.000 mensen dementie, waarvan 70% thuis woont. Zorgen voor iemand met dementie vraagt veel van professionals en mantelzorgers. Deze VR-beleving geeft een levensecht beeld van […]
Depressie is een ziekte die iedereen kan treffen, toch rust er nog steeds een taboe op het onderwerp. Laura Hoogenstraaten wilde met Out of Order dat taboe doorbreken en bespreekbaar […]
Lees verder… from ONTWERP #067 | ALS SPELEN EVEN GEEN OPTIE IS
In de sculpturale installatie ‘Tracing the Body’ wordt de bezoeker uitgenodigd om het eigen interne lichaam te observeren, en tekeningen te maken van wat daarbij wordt aangetroffen. Deze tekeningen vormden […]
Ontwerpers en kunstenaars uit verschillende disciplines transformeerden alledaagse zorgtaken en huishoudelijke activiteiten tot een verrassend nieuw aanbod op woningen voor bewoners met een ernstig verstandelijke en ernstig meervoudige beperking. Zij […]
Het Utrechts requiemproject bestaat sinds 2017. Inclusie staat centraal. Verhalen van mensen wier stem zelden of nooit gehoord wordt vertellen we in hoogwaardig artistieke producten. Door een concertreeks en via […]
In de toekomst zijn er te weinig zorgprofessionals om voor ouderen te zorgen. Ouderenzorgorganisaties kunnen dit niet oplossen. De samenleving moet een grote rol pakken ouderentoekomst. In ‘denkkamers’ met zorgorganisaties, […]
Kinderen met een zeldzame ziekte krijgen van andere kinderen vragen. maar deze ziektes zijn vaak ingewikkeld om uit te leggen. Uit onderzoek blijkt dat patiënten het ook lastig vinden om […]
Lees verder… from ONTWERP #073 | MIJN ZIEKTE ALS SPREEKBEURT
Let’s grow flowers not walls is een groeiend community borduurproject onder leiding van beeldend kunstenaar en HKU docent Jolanda Schouten waarbij mensen uit alle windstreken samen borduren aan een serie […]
Lees verder… from ONTWERP #074 | Let’s grow flowers not walls
Project D A T A S K Y consists in reconnecting humans with the natural elements (light, sky…) and in reestablishing an equilibrium within the living area where time will […]
‘May I ask you a question?’ vormt de verbinding tussen de samenleving en de ontwerper met betrekking tot ethische kwesties die komen kijken bij innovaties. Door de gebruiker van de […]
Van jongs af aan voldoende bewegen is essentieel voor een gezonde ontwikkeling. Om het belang hiervan aan ouders over te brengen werden vijf consultatiebureaus beweegstimulerend ingericht: met o.a. een vrolijk […]
Tijdens het Ruimtekoers Festival in 2019 kwam muzikant Cassandra Onck erachter dat jongeren uit de wijken van Arnhem-Zuid zich weinig gestimuleerd voelen op het gebeid van (muzikale) talentontwikkeling. Tegelijkertijd signaleerde […]
Terminale kankerpatiënten worstelen naast hun ziekte vaak met een veelheid aan tegenstrijdige emoties. In het project ‘In Search of Stories’ onderzoekt het lectoraat performatieve maakprocessen van de HKU – samen […]
Om waardig te kunnen sterven, plannen steeds meer mensen hun eigen dood. Maar bij dementie is dat lastig. De patiënt moet aantonen dat er sprake is van ondraaglijk lijden. Dat […]
GeluksCafés is een beweging voor, door en met jongeren; laagdrempelige ontmoetingen tussen jongeren op inspirerende plekken in Utrecht. Waar samen gekletst, gedeeld en geleerd wordt. Doel: is bij te dragen […]
In het Prikkel project staat onderzoek naar sensorische integratie centraal. Hoe verwerken wij mensen de stimuli die we in deze wereld krijgen aangeboden? En kunnen wij, door bepaalde prikkels eens […]
Waar gaat het lichaam van de mens heen? In onszelf, of buiten onszelf? In Encounter wordt de vraag gesteld wat een extensie van het menselijk lichaam nu kan betekenen. Moet […]
Wetenschap is je opsluiten in een lab of bibliotheek om tot de nieuwste of diepste inzichten te komen. Toch? Dit collectief van wetenschappers van de Utrecht Young Academy en de […]
Lees verder… from ONTWERP #084 | DE SPEELSE KANT VAN WETENSCHAP
In het licht van een schijnwerper komt een schaduwwereld tot leven. Wat als we onuitgesproken emoties zichtbaar maken? Met haar installatie Self Spot wil media-ontwerper Marieke van der Burg de […]
Horen doe je met je oren – maar het kan ook anders. Deze vibrerende waterbedden laten je luisteren met andere lichaamsdelen. De geïntegreerde speakers creëren voelbare trillingen in het water. […]
Met Ken.Mij dragen we bij aan een positieve oude dag. Ken.Mij is een methode en toolkit waarmee mensen met dementie en zorgprofessionals elkaar op creatieve wijze kunnen leren kennen. Kennisorganisatie Vilans […]
Co-creatie met ROC studenten en docenten Het ROC Midden Nederland vraagt zich af: hoe kunnen we onze eigen gebouwen zo inrichten dat studenten en docenten dagelijks in aanraking komen met […]
Lees verder… from ONTWERP #091 | ROC – Co-creatie over positieve gezondheid, met studenten
Om gezond te blijven in een wereld waar alles harder, beter en sneller gaat, moeten we juist vertragen en terug in ons lichaam komen. Onderzoek laat zien dat mindfulness helpt […]
Hollandse Luchten is een project over burgerwetenschap en het meten van de leefomgeving met sensortechnologie. Ons doel is om met behulp van burgerwetenschap een context te creëren waarin bewoners, overheden, […]
Steeds vaker spelen ontwerpers een rol in de zorg. Ze richten zich bijvoorbeeld op de mens achter de aandoening, op sociale interactie of trainen (toekomstige) zorgprofessionals. Toch is de combinatie […]
FysiekFabriek realiseert hulpmiddelen op maat door mensen met een lichamelijke handicap, zorgverleners en de lokale creatieve- en maakindustrie met elkaar te verbinden. Samen werken zij vanuit een obstakel die mensen […]
Vanaf 2025 biedt de helft van de ziekenhuizen gezondere voeding aan patiënten, personeel en bezoekers en vanaf 2030 geldt dit voor alle ziekenhuizen in Nederland.” Staat geschreven in het Nationaal […]
Stel je voor: het jaar is 2050 en kunstmatige baarmoeders kunnen volledige zwangerschappen voldragen. Mensen die hieruit geboren zijn, krijgen op hun achttiende verjaardag een uitnodiging om een monument te […]
Lees verder… from ONTWERP #097 I Monuments for future m/otherhood
Uniekies is een coöperatief belevingsspel voor 2 tot 6 spelers vanaf 7 jaar. In dit spel worden de spelers de Uniekies en leren kinderen spelenderwijs dat iedereen zijn beperkingen en […]
Stel je voor, je woont over 200 jaar in een stad met de naam ‘Future Food City’. Alles wat je daar eet wordt hyperlokaal geproduceerd. De kleding die je draagt […]
Lees verder… from ONTWERP #099 | VOEDSEL ALS HET NIEUWE GELD
Mentale problemen onder jongeren nemen de laatste jaren fors toe. Daarom is de app Grow It! ontwikkeld, een initiatief van onderzoekers van het Erasmus MC. De app helpt jongeren om […]
Katinka Kuipers wil op een humorvolle en toegankelijke wijze een podium geven aan de druk op mentaal welzijn. In de installatie ‘(un)spoken’ gebruikt zij teksten die aansluiten op de haar […]
Corp Protocol is een sculptuur waarmee Derk Roelofson onderzoek doet naar de processen en algoritmes die langzaamaan steeds meer van ons leven overnemen. Wat gebeurt er als de virtuele realiteit […]
Veranderingen in de zorg leidden jaren geleden tot sluiting van verzorgingstehuis Tolsteeg. Met het oog op de toenemende eenzaamheid en tekort aan betaalbare woningen was augustus 2015 het begin van […]
Het Drugs Doeboek van Eva van Brummelen is een doeboek met quizzen en spelletjes zoals de meeste van ons zullen kennen uit onze jeugd, maar dan over drugs. Het ‘volwassen’ […]
Environmental Amnesia nodigt ons uit om na te denken over de relatie tussen mens, natuur en technologie. Het heeft als doel de kloof te overbruggen tussen de wereld onder onze […]
In een grijs gebied is een portret van de omgeving van Tata Steel. Dit is een visuele vertaling van verhalen van omwonenden, bezoekers en werknemers. Zij hebben net als illustrator […]
‘Kunst op Recept 3052853’ van Carmen Bosch toont 19.707 pil-capsules, met zorg gesorteerd en gerangschikt in een betoverend patroon. Ontdek de schoonheid van herhaling en precisie, een meditatieve reis zonder […]
Het werk ‘merging crafts: feminity’ van Lian Jacobus meergenaamd van der Zande gaat over de verwachting dat zwanger worden vanzelfsprekend is. Het symbolische ontwerp drukt de fragiliteit en het verlies […]
Deze videogame van Team Fish gaat over Fhinn de vis, die gelooft dat hij, na zijn overlijden, op de maan herenigd wordt met zijn dierbaren. Als dit moment arriveert, moet […]
What a Beautiful Day to Cancel Somebody van Merel Dijkman is een collectie pluche ‘speelgoed’ geïnspireerd door zowel hedendaagse als historische vormen van cancel culture. De zachte knuffels suggereren onschuld, […]
Lees verder… from 2023 | FHE | What a beautiful day to cancel somebody
2024 © Health Hub Utrecht Design & Support Centre
Ja, ik schrijf me in voor de maandelijkse update van Health Hub Utrecht