image4
image1

Wetenschap is je opsluiten in een lab of bibliotheek om tot de nieuwste of diepste inzichten te komen. Toch? Dit collectief van wetenschappers van de Utrecht Young Academy en de theatermakers Hanna Fleer, Meike Jansen en Just Rijntjes denken daar anders over. Zij proberen de speelsheid terug tebrengen in de wetenschap. Doe je mee? De kunstenaars hebben drie objecten gemaakt die stand alone ervaren kunnen worden.

ONTWERP #084 | Prettiger leren en werken

De speelse kant van wetenschap

wie werkten er aan het project mee?

Wij kregen als alumni HKU Theater de vraag om voor Utrecht Young Academy (10 wetenschappers vanuit de Universiteit Utrecht) interactief werk wilden maken. Werk dat wetenschappelijk onderzoek verbind aan kunst en andersom. 

 
Waar gaat het ontwerp over?

Dit werk is een onderzoek hoe een beeld, een vorm en wetenschappelijke context samen kunnen komen. Deze drie werken lokken een interactie uit met het publiek, sturing geven naar een wetenschappelijk onderzoek. Door de werken te ervaren kan je spelenderwijs met elkaar in gesprek gaan. Hierin draait alles voornamelijk over perceptie, kleur beleving en hoe jij je als persoon verhoud tot de ruimte om je heen en met het object. 

 
Wat is er sindsdien mee gebeurd?

Het werk is nog in een prototype fase, we zijn al op het betweterfestival geweest in de tivoli om te kijken en te ervaren wat dit werk doet in een festival omgeving. Door te kijken wat er ontstaat en wat er nog nodig is in door ontwikkeling kunnen we op deze manier kijken hoe we dit werk meer kunnen fine tunen of groter maken. 

 
Waar ben je nu mee bezig?

Wij zijn alle drie freelancers, dit werk willen we volgend jaar zomer verder uitbreiden, wie weet voor een andere jongere doelgroep en wie weet zijn de objecten dan ook groter en op een vaste locatie te ervaren… 

Foto Credits: 

 

HHU UPDATEHET LAATSTE NIEUWS UIT EN ROND HET HEALTH HUB UTRECHT NETWERK

WIL JE OOK OP DE HOOGTE BLIJVEN VAN WAT ER SPEELT BIJ DE HEALTH HUB UTRECHT PARTNERS? ABONNEER JE DAN OP ONZE TWEEWEKELIJKSE NIEUWSBRIEF